fbpx
skip to Main Content
Vi er stengt hele juli måned, det betyr at vi ikke har noen konsultasjoner eller svarer på epost i juli.  Vi er tilbake fra 1. august, så om du trenger hjelp ta kontakt etter 1. august.
nyfødt søvn rutiner
Søvn
1. Dette må du vite om nyfødtes søvn (del 1)
2. Nyfødt? Slik får du og babyen gode søvnvaner (del 2)

 

 

Mange nybakte foreldre er urolige for om de gjør ting rett, og det gjelder også det med søvn. Sover babyen nok? Hvordan får vi babyen til å sove? Og hva skal vi gjøre for å ikke bli utslitt selv? Samtidig blir mange overøst med vennligsinnede råd fra besteforeldre, barselgrupper, venner og på nett. Forsøk å ikke lytte for mye til dette. Du kan mye bare ved å bruke din egen intuisjon. Men, jeg deler de tipsene vi har erfart kan fungere godt, så kan dere finne ut hvilke som fungerer best for akkurat dere:

 

* Lag et skille mellom dag og natt. Dempet belysning om natten. Snakk lavt til barnet om hvor godt det er å sove, hvor deilig det er å være i sengen.

* Hvis babyen bæsjer; skift bleien så raskt som mulig fordi avføringen er sterk for huden og skaper fort sårhet i stumpen. Litt tiss i bleien trenger ikke skiftes, men om bleien er søkkende våt er det lurt å skifte den også på natten

* Bruk dempet belysning når du steller babyen om natten, du må selvsagt se hva du holder på med, men om mulig – dempet lys for å beholde «nattmodus»

* Finn en soveordning som fungerer for dere, trygg samsoving eller babyen i egen seng på deres rom frem til han/hun er 1 år. Det er ingenting i veien for å ha barnet på deres rom lenger enn dette hvis dere ønsker det.

* Partner kan gjerne sove på eget rom hvis det fungerer for dere, det beste for parforholdet er at de voksne sover så mye som det er mulighet for i den situasjonen dere er i så det er ingen fare om dere sover i hver deres seng i en periode av livet.

* Ikke vent til babyen gråter med å mate, enten det er pupp eller flaske. Hvis barnet ikke våkner går det fint å spise i søvne, slik at babyen ikke venner seg til våkenperioder på natt. Etter hvert som babyen vokser varer søvnen i lengre strekk helt av seg selv.

* Når babyen sover på dagtid er det lurt å ikke dempe lyder eller lys i huset. Prat med vanlig stemme, ha på radio/tv som normalt. Barnet trenger ikke vennes til at det må være stille eller mørkt for å sove. Dette skaper og en naturlig forskjell på natt og dag.

* Et annet godt råd som har fungert veldig godt på mine barn er helt fra starten å ta på babyen når han sover. Stryk ham/henne over hodet eller kinnet, kos litt på hånden. Det gir et viktig signal til babyens hjerne om at mamma/pappa er nær og at det er trygt. Dette er positivt av flere årsaker: barnet føler seg tryggere og blir vant til å bli tatt på i søvne, noe som vil kunne bidra til at barnet sover godt gjennom lyder og det å bli tatt på/flyttet på i søvne senere.

* Bør man vekke nyfødte om natten? Ja er svaret på det frem til fødselsvekt er tatt igjen og barnet legger godt på seg. Etter det kan de sove så lenge de vil. Nyfødte bør spise minimum 8-12 ganger i døgnet. Dermed, frem til babyen har tatt igjen fødselsvekten sin er det fornuftig at dere vekker babyen på natten sånn at barnet ikke sover mer enn 3 timer i strekk. Som regel tar babyen igjen fødselsvekten sin innen 2 uker etter fødselen.

 

Amming

Det er veldig positivt med amming om natten for det bygger og opprettholder en god melkeproduksjon. Ammehormonene er høyere på natt enn om dagen så man stimulerer produksjonen ekstra godt når man ammer om natten. Nattammingen er altså like viktig for mamma som for babyen.

Studier bekrefter at hjernen vår og kroppen vår er laget til dette. Når vi våkner for å amme om natten så sovner vi raskt igjen og søvnen er av bedre kvalitet, babyen våkner som regel ikke i det hele tatt. Han/hun sover ofte gjennom hele måltidet.

Mor og barn er en «dyade», et unikt par i tett samspill med hverandre. Babyens kropp gir signaler til mammaens kropp om sine behov og mammakroppen responderer på dette og justerer melkeproduksjonen slik at den er tilpasset babyens behov. Det er sånn det virker når vi ikke forstyrrer dette samspillet på noen måte.

 

Rutiner

Søvn er viktig både for fysisk og psykisk helse. Det viktigste er å roe ned og vite at dette går seg til og ikke stresse noe ekstra i situasjonen med å tenke på om man gjør noe feil. Vit at det ikke gjør noe om du ikke får faste rutiner tidlig. Det kommer etter hvert. Finn ut hva som fungerer for dere og i de slitsomme periodene så er det viktig å ha fokus på at dette er en kort periode av livet, og det kommer til å gå over.

Alt føles litt usikkert i starten, og mange tenker på hvordan de skal vite når det er riktig å starte med litt mer rutiner. Særlig med det første barnet er dette en stor bekymring.

Vær trygg på at du kommer til å kjenne babyen din veldig mye bedre og ha en helt annen ro om noen uker og måneder. Søvn er individuelt fra baby til baby. Noen begynner kanskje å vise tegn til at de er klar for litt tidligere leggetid når de er et par måneder, noen senere.

 

Byss, vugg og mat babyen din i søvn med god samvittighet!

Du kan trygt bysse, vugge eller amme/mate babyen med flaske til barnet sovner. Det er mange som anbefaler at babyen skal lære seg å roe seg selv. Det kan jeg trygt love dere at ikke er en problemstilling dere trenger å tenke på.

Vi skal ikke glemme at det er sterke biologiske prosesser som skjer i babyen når hun/han f.eks. spiser seg i søvn, det er det normale og naturlige for små mennesker og du trenger ikke å bekymre deg for at det er negativt på noen måte.

Nyfødte babyer er umodne små skapninger. Det viktigste i livet er trygghet og mat. Mamma er faktisk begge deler. Det er en veldig fin tanke.

Det å klare å sovne alene er en modningssak. Det vil komme med alderen. For nyfødte små er trygghet og mat det viktigste. Hvis du som mamma sørger for en trygg baby som spiser, kommer alt annet til å komme av seg selv etter hvert.

 

Dette er andre post i vår serie om babyer og søvn. Del 1 finner du her: https://www.ammeklinikken.no/2022/06/16/nyfodtes-sovn/

Daglig leder i Ammeklinikken med lang erfaring i å jobbe med nybakte mammaer og babyer fra både sykehus og privat praksis. Sertifisert IBCLC ammeveileder, sykepleier og mamma til fem. Her får dere hennes beste råd for en trygg og god babytid.

Back To Top